Skuld


Det finns ingen skuld och det har heller aldrig funnits någon skuld. Detta är påfund som vi människor hittat på. Det finns ingen gud eller andevärld som ser på dig med skuld. De bedömer inte våra handlingar utifrån liknande kriterier.

Vi fostras med skuld och lär oss snabbt att känna skuld. Så fort vi gjort något som inte passar någon annan så skuldbeläggs vi. Med tiden lär vi oss att belägga skuld och skuldkänslor på oss själva.
Man kan ju undra var kommer denna skuld ifrån, om det inte finns i de högre skikten av systemet.

Makt, tygla, utnyttja … ord och ageranden som ligger till grund för skuld. För det har alltid varit att någon lagt skam och skuld på någon, för att få makt, kunna tygla och utnyttja. Straff och skuld står varandra nära, att försätta någon i vanära är att förminska och på så sätt få övertag.

Idag är detta så rotat i oss, så att så fort vi känner oss otillräckliga, att vi borde gjort något, något mer, något annat så känner vi skuld. Det ligger i vår arvsynd att så fort vi känner oss otillräcklig, att vi inte duger till att känna skuld.

Skuld är även ett fantastiskt vapen. För hur effektivt är det inte att skuldbelägga någon. Hur lätt är det att lägga skulden på någon annan och slippa ifrån sitt eget ansvar och eventuella skuldkänslor. En praktisk avlastning, att allt är någon annans fel.

Det finns ingen skuld och har heller aldrig funnits någon skuld. Det är dags att vi människor inser detta och inser att vi alla är tillräckliga. Vi duger som vi är och vi har alltid gjort vår bästa utifrån oss själva och utifrån situationen.

Skuld kommer utifrån många religioner och religionens har definitivt varit/är en makthavare, liksom en kejsare som styr. Men för vem skull styr denne religionens kejsare?

I vår del av världen avkristnas vi mer och mer. Vi tappar i och med detta sådant som är bra, sådant som vi mår bra av – såsom bön, förbön, gemenskap. Men vi tar med de negativa delarna som skam, skuld och synd. Borde vi inte göra tvärtom?

Jag tänker utföra min övning väl, genom att inte skuldbelägga någon eller bära någon skuld. Det är så vi bryter detta mönster och får en skuldfri tillvaro. Jag hoppas att allt fler tar sig an denna övning för allas vår skull.
Det finns ingen skuld och har aldrig funnits någon skuld.

Med kärlek för en friare värld
Hasse Nyander
 
1 Anonym:

skriven

Så fint skrivet❤️
Det finns väl varken skuld skam eller synd. Men när vi känner oss otillräckliga har vi lärt oss att det handlar om skam, skuld eller synd.
Egentligen är det väl rädsla, okontakt med kärleken, det handlar om. Om jag uppskattar och förstår hur perfekta vi alla är, på olika sätt, så förstår jag också att det är okey att göra så bra jag kan ifrån mig, att misstag inte är synd eller fel, att jag inte ska jämföra mig med någon annans perfektion och framförallt att jag inte ska vara så lyhörd för vad andra tycker och tänker. Alla utgår ju alltid från sig själva, precis som jag, när vi värderar, har synpunkter eller kritiserar någon.
Ja så här är det men enkelt är det inte😉❤️

2 Hasse Nyander:

skriven

Tack Anonym för dina ord och visste är det så.

Kram
Hasse

Kommentera här: