Existens

 

EXISTENS – blunda och känn in ordet. Man kan riktigt känna hur det andas, hur det sprudlar och spraka av livsenergi, som ordet i sig var ett levande väsen.

I got life … ett par ord som innehåller allt om existens och att känn kraften som växer i kroppen med dessa ord. För detta är väl vad vår existens handlar om att ha liv och kännas sig levande. När jag 2008 var svårt hjärtsjuk så började jag känna efter varje morgon hur levande jag kände mig. Jag hade varit döende och var på väg tillbaks till livet, jag orkade knappt vara uppe men jag kände mig otroligt levande. Jag lovade mig själv att försöka bevara denna känsla, men har inte lyckades helt med detta. För allteftersom jag klev tillbaks i tillvaron så tog tillvaron plats och jag hade inte lika lätta att tillåta mig att vara i detta tillstånd. Så jag får nu flera år efteråt påminna mig om hur det var då och att det viktigaste i livet är att få känna sig så totalt LEVANDE.

Jag har hela livet haft existentiella funderingar och likaså existentiella kriser. Dessa funderingar och kriser är ju det som lett mig fram till mina existentiella värderingar. Jag kan ju även se hur dessa värderingar skiftat utifrån olika faser i livet.

Men mina existentiella värderingar har aldrig varit enklare än idag. För kanske är det, det som är det viktiga att i denna existentiella utveckling att nå fram till dess enkelhet.

Vi människor är experter på att krångla till det och gör saker mycket mer komplicerade än de är. Nästan som om det komplicerat och det svår uppnådda vore finare och hade högre status. Själv kan jag inte tycka något annat än tvärtom, enkelhet är det storslagna – den gudomliga självklarheten.

Jag har i ett antal år samverka med andevärlden på många olika sätt och inte kunnat uppleva något annat än enkelhet från dem. Om något någonsin blivit komplicerat så har det varit jag som komplicerat det, kanske trodde jag i min enfald att det gav högre status. I många år tränade jag och satt i trancecirkel för trancekommunikation. För det mesta mindes jag inte vad som sagt under trance, men vi spelade in, så jag lyssnade igenom i efterhand. Med denna totalitet av vacker enkelhet som dessa andar förde sin kommunikation. Trots att de många gånger svarade på komplicerade och komplexa frågeställningar. Jag har gjort mitt yttersta för att inspireras av dessa andar och deras enkelhet. Håll livet enkelt …

Existens att leva, men hur levande känner jag mig idag? Vad kan vara av större vikt?

Med kärlek
Hasse Nyander

Kommentera här: